Procesmanagement, Datamanagement, Procesanalyse, eIDAS, Idensys.

Ik verwonder me met enige regelmaat over het gemak waarmee we ervan uitgaan dat “alles” gaat zoals het bedoeld en/of bedacht is. Als je aan de kraan draait komt er water. Als je een stekker in het stopcontact steekt is er stroom. Wanneer je ziek bent kun je naar een dokter. En voor medicijnen is er altijd een apotheek voorhanden. Zolang we ervaren dat er gebeurt wat we verwachten zijn we tevreden. En dat dan graag 24 uur per dag, 7 dagen per week. Met onszelf in de rol van regisseur en controleur. Wij zijn immers de spil waar alles om draait. Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre deze vanzelfsprekendheid der dingen ons lui maakt. Zijn we kritisch genoeg? Zijn we actiebereid wanneer we verbetering willen in onze klantbeleving? En hoe reageren bedrijven hierop?

Maak het vanzelfsprekende weer bijzonder!

Bedrijven kiezen steeds vaker voor samenwerkingsverbanden om producten of diensten te leveren. Dit om te kunnen voldoen aan de gewenste kwaliteit maar ook bijvoorbeeld omwille van snelheid van leveren. De interactie gebeurt veelal online. Daarbij worden allerlei hulpmiddelen ingezet. Denk bijvoorbeeld aan “big data”, klantprofielen en track & trace diensten. Afnemers willen graag controle. En daar is inzicht voor nodig. Dat vraagt nogal wat van samenwerkende partners. Zelfs al is een organisatie excellent in haar activiteiten, dan is succes in de voortbrengingsketen nog niet gegarandeerd. Elk overdrachtspunt is een theoretisch aandachtspunt. Begrijpen we elkaar? Zijn we volledig in onze boodschap? En hoe staat het met veiligheid? Wat gebeurt er met vastgelegde gegevens? Hoe veilig is het betaalproces?
Veel staat en valt met standaardisatie, duidelijke verantwoordelijkheden en communicatie. Juist omdat er veel gebeurt in samenhang is het van belang dat we elkaar blijven informeren over ontwikkelingen binnen onze keten. Het klinkt eenvoudig maar daarmee is dat nog niet vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld maar eens aan wat er nodig is om vertrouwen en veiligheid te bieden in en aan een online omgeving! Privacy, databescherming en identiteitsfraude zijn dagelijkse onderwerpen in het nieuws. Zowel bedrijven als consumenten/burgers leveren hierbij een bijdrage aan succes. Juist wanneer u het beleeft als vanzelfsprekend is dat dus eigenlijk heel bijzonder!
De laatste jaren heb ik veel gewerkt aan het inzichtelijk maken van interacties tussen mensen, afdelingen en organisaties. Welke informatie wordt er uitgewisseld, in welke “taal” gebeurt dat, is dat volledig en begrijpelijk. En draagt het bij aan het succes van de voortbrengingsketen op een manier die voor iedereen afzonderlijk aansluit bij de daarvoor vastgelegde doelstellingen.