Afgelopen week heb ik het boek Traction, get grip on your business van Gino Wickman gelezen. De kracht van het boek is dat het op een overzichtelijke manier aandacht besteedt aan hoe je focus krijgt in het sturen van een bedrijf. Wel echt op zijn Amerikaans is dat er voortdurend gesproken wordt over succes, groei en winst. En dat succesvolle organisaties Traction gebruiken om winstgevend en frustratie-vrij te worden geleid. Wickman komt in de introductie van Traction met een vijftal bekende frustraties van ondernemers: (i) gebrek aan ‘control’ over tijd, markt, de organisatie, (ii) werknemers, klanten, leveranciers die het maar niet begrijpen, (iii) teruglopende winst, (iv) groei is gestopt, (v) niets werkt blijvend.

De kracht van het boek zit wat mij betreft in de hoofdstukken 3 t/m 5. Daarin wordt ruim aandacht besteed aan visie-, mensen- en data-component. In die zin is het sterk vergelijkbaar met Navigeren met KPI-dashboards. Ook in Navigeren met KPI-dashboards aandacht voor de fundamenten van een organisatie. Alleen bij Navigeren gaat het veel meer over een organisatie die zich voortdurend kan aanpassen en haar ambitie waarmaakt. Navigeren gaat over het sturen op de essentie van de organisatie en dat is niet per definitie groei en/of winst. Navigeren kent een een duidelijkere methode om voortgang te meten. Kern in beide boeken is dat de mensen component zeer cruciaal is. Dus niet in ‘weer’ nieuwe software die alle problemen oplost.

Herken jij iets in bovenstaand verhaal? Begin dan vooraan. Begin met wat je ambieert en bedenk hoe je die ambitie (visie) met je medewerkers verder uitbouwt en deelt. Een simpele workshop van 2 uur kan al heel veel duidelijk maken.